LIFEPO4 BATTERIJ /ACCU: GESCHIKT VOOR UW E-BIKE

Misschien heeft u de term al eens gezien. LiFePo4. Het staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op accugebied. De technologie achter deze batterij bestaat al een aantal jaren, maar bereikt nu het stadium waarin de grote voordelen ervan ingezien worden. Zo zijn er inmiddels al elektrische fietsen die standaard worden geleverd met dit type fietsaccu. 

LifePo4 heeft als fietsaccu grote voordelen

Het belangrijkste voordeel van de fietsaccu type LifePo4 is dat deze veel vaker opgeladen kan worden dan vele andere batterijen voor elektrische fietsen. De LiFePo4 fietsaccu kan ruim 2000 keer opgeladen worden. Dit betekent dat u bij een actieradius van 60 km 120.000 km met plezier op uw elektrische fiets kunt rijden, zonder dat de fietsaccu vervangen hoeft te worden. De fietsaccu op andere elektrische fietsen kan vaak maar 500 keer opgeladen worden, terwijl deze batterijen minstens net zo duur zijn.
De kans is dan ook groot dat uw elektrische fietsaccu eerder aan vervanging toe is dan de fietsaccu van het type LiFePo4.
Verder is het gebruik van een LiFePo4-batterij als fietsaccu zeer milieuvriendelijk. Dit komt door het feit dat de fietsaccu langer meegaat en daardoor minder snel vervangen hoeft te worden. Verder worden bij productie van deze fietsaccu geen schadelijke stoffen gebruikt.

De LiFePo4 fietsaccu: dagelijks te gebruiken

omdat de batterij van het type LiFePo4 veel veiliger is dan andere accusoorten, kunt u met een veel geruster hart op uw elektrische fiets stappen. Bepaalde andere typen fietsaccu’s hebben een kans explosies wanneer de elektrische fiets of de fietsaccu beschadigt raakt. Ook wanneer de fietsaccu oververhit raakt, overladen wordt of kortsluiting maakt, heeft u met de LiFePo4 een veilige fietsaccu in handen, omdat bij veel andere fietsaccu’s dan sprake is van een explosierisico.
Of u uw elektrisch fiets nu mee neemt op vakantie naar het noorden of het zuiden, een fietsaccu met LiFePo4-cellen heeft geen last van prestatieverlies. Of het nu flink vriest (tot -20 graden Celsius) of Tropisch warm is (tot 60 graden Celsius), uw fietsaccu van het type LiFeP04 werkt altijd even goed.
Daarnaast is de fietsaccu’s van het type LiFePo4 vergelijkbaar in gewicht met de tegenwoordig gangbare Li-ion batterij op elektrische fietsen.

De batterij op uw e-bike Laden en ontladen

De LiFePo4 accu mag volledig ontladen worden. U kunt op de elektrische fiets de fietsaccu zonder problemen ‘leeg rijden’. U hoeft nooit bang te zijn dat er structurele schade aan de batterij van uw e-bike zal ontstaan door volledige ontlading. Vervolgen is de fietsaccu met LiFePo4 cellen ook weer snel op te laden, zodat u weer snel op de elektrische fiets kunt stappen.

LiFePo4: algemene informatie

De LFP-accu of lithium-ijzer-fosfaat-accu is een soort lithium-ion-accu met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) (of LFP) als kathode.
John Goodenough leidde de onderzoeksgroep die die LifePo4 batterij ontdekte. Dit gebeurde in 1996 aan de universiteit van Texas. Deze onderzoeksgroep was op zoek naar een goed kathodemateriaal, geschikt voor oplaadbare Lithium batterijen.
Zoals reeds hierboven al vermeld, is LiFePo4 onschadelijk, en daarmee milieuvriendelijker dan de veel andere soorten accu’s. verder is de batterij opgebouwd uit onderdeel die over het algemeen in overvloede beschikbaar zijn, waardoor de accu niet duurder is dan de ‘collega-accu’ van een ander type. Verder is de accu veiliger, zoals ook al eerder besproken, omdat deze niet beschadigt bij ontlading, maar ook nooit zal exploderen bij welke beschadiging dan ook. Dit komt door de zeer goede thermische stabiliteit van de accu, maar ook door de uiterst hoge specifieke capaciteit. Deze capaciteit is 170 mA•h/g.
In het eerste stadium was men licht ontevreden over de inwendige weerstand van de batterij. Ondertussen is dit probleem volledig verholpen. Dit heeft men bereikt door de deeltjesgrootte naar beneden te brengen en door het aanbrengen van een dunne laag koolstof op de deeltjes. Tevens heeft men de accu moeten doteren met bepaalde kationen om het probleem te kunnen verhelpen. Belangrijkste reden dat LiFePo4 nu een zeer geschikte (fiets-)accu is bleek de aanwezigheid van de koolstofdeeltjes, die de geleiding verhoogde. Hierdoor kan nu gesteld worden dat LiFePo4 nu niet meer in de kinderschoenen staat, maar als volwaardig concurrent van welke accu dan ook gezien kan worden. En wanneer gekeken wordt naar de markt van accu’s voor elektrische fietsen, kan gesteld worden dat er op dit moment geen vergelijkbare concurrent van de LiFePo4 bestaat, die evenveel of meer capaciteiten heeft.

LiFePo4 fietsaccu specificaties